Persbericht Innovatiefonds Noord-Holland over financiering digi.bio B.V.

Amsterdam, 1 oktober 2021

Geld van Innovatiefonds NH voor innovatieve biologicals-op-een-chip oplossing

Digi.Bio B.V., een startup gevestigd in Amsterdam, heeft een investering ontvangen van het Innovatiefonds Noord-Holland. Met deze financiering ontwikkelt Digi.Bio een innovatieve lab-op-een-chip oplossing voor het leveren van levensreddende immunotherapieën. Dit brengt hun product een stap dichter bij de markt.

Immunotherapieën zijn veelbelovende behandelingen in de strijd tegen kanker en zijn een van de weinige alternatieven voor patiënten met recidiverende, refractaire of zeldzame kankers. Helaas zijn de ontwikkelingen van gepersonaliseerde immunotherapie momenteel erg duur en complex, waardoor behandelingen onbetaalbaar en ontoegankelijk zijn voor patiënten.

Digi.Bio brengt hier verandering in. Met behulp van een combinatie van AI, geavanceerde optica en de nieuwste halfgeleidertechnologie, zal Digi.Bio’s lab-on-a-chip-oplossing de deuren openen naar een nieuw tijdperk van ontwikkeling van immunotherapie. Hun nieuwe product automatiseert, minituariseert en digitaliseert de analyse van immuuntherapieën. In samenwerking met de Vrije Universiteit en het Amsterdam Medisch Centrum helpt Digi.Bio clinici om betere en snellere behandelingen te ontwikkelen.

Federico Muffatto, CEO van Digi.Bio B.V.: “Vrijwel al het laboratoriumwerk, bijvoorbeeld om nieuwe cellijnen te maken voor de productie van medicijnen, wordt nog met de hand gedaan. Ik werkte bij een biotechbedrijf en realiseerde me hoe omslachtig dit was. Het duurde maanden en vaak ging het mis. Sneller kan gewoon niet gezien de schaal waarop we moesten werken.”

Wouter Keij, directeur Innovatiefonds Noord-Holland: “Digi.Bio pakt met haar lab-on-a-chip oplossing een groot probleem aan. De mogelijkheid om zowel kosten, tijd en dure samples te besparen, is daarmee een unieke mogelijkheid. In samenwerking met de Vrije Universiteit wordt deze innovatie op een juiste manier verder ontwikkeld.”

OVER DIGI.BIO

Digi.Bio is een bedrijf in digitale biologie dat werkt op het snijvlak van biologie, berekeningen en engineering. Onze missie is om de ontwikkelingstijd van immunotherapieën te verkorten van maanden tot dagen, waardoor de kosten voor patiënten met een orde van grootte worden verlaagd. Met meer dan 1500 klanten wereldwijd die kunnen profiteren van ons product, streven we ernaar om gepersonaliseerde geneeskunde voor iedereen mogelijk te maken. Op basis van het nieuwe gebruik van kunstmatige intelligentie in laboratoriumautomatisering, ontving Digi.Bio in 2018 de Antony Fokker Prize Data Science Award. In 2020 werd Digi.Bio uitgeroepen tot een van de beste academische startups in Nederland. www.digi.bio

Voor meer informatie:

Federico Muffatto, CEO van Digi.Bio B.V., email: info@digi.bio
Wouter Keij, directeur Innovatiefonds Noord-Holland, tel: 020-246 0000, email: info@innovatiefondsnoordholland.nl