Persbericht Innovatiefonds Noord-Holland over financiering Incircular B.V.

Amsterdam, 16 juni 2021

Geld van Innovatiefonds NH voor de ontwikkeling van technologie voor eiwitstabilisatie

Incircular, een spin-off van de Vrije Universiteit Amsterdam, heeft een converteerbare lening van € 300.000 ontvangen van het Innovatiefonds Noord-Holland voor de cofinanciering van de ontwikkeling van haar INCYPRO-technologie om eiwitten te stabiliseren voor toepassingen op het gebied van farmaceutica en diagnostiek.

Eiwitten zijn complexe natuurlijke macromoleculen die een veelvoud aan essentiële taken in elk organisme uitvoeren met ongekende efficiëntie en specificiteit. Het zijn deze eigenschappen die wetenschappers ertoe hebben aangezet om eiwitten te gebruiken voor biotechnologische toepassingen. Een veelvoorkomend probleem bij het gebruik van eiwitten is het gebrek aan eiwitintegriteit of stabiliteit in een toepassingsrelevante omgeving. Incircular ontwikkelt een unieke, innovatieve en gepatenteerde technologie waarmee het deze beperkingen doorbreekt en nieuwe toepassingen in farmaceutica en diagnostiek mogelijk maakt.

Dr. Saskia Neubacher, CEO en mede-oprichter van incircular BV en mede-uitvinder van de INCYPRO-technologie: “Het gebruik van eiwitten in geneesmiddelen en diagnostiek heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht doorgemaakt en dit zal naar verwachting een aanhoudende trend zijn vanwege wetenschappelijke vooruitgang in de moleculaire biologie, chemie en genetica. Belangrijk is dat recente ontwikkelingen een meer gedetailleerde analyse van eiwitten op moleculair niveau mogelijk maken, wat de ontwikkeling van technologieën zoals de onze mogelijk maakt. Door een specifieke chemische modificatie aan het eiwit toe te voegen, krijgen we een zeer effectieve stabilisatie van de eiwitstructuur die zorgt voor een correcte functionaliteit tijdens de toepassing. Met de steun van Innovatiefonds Noord-Holland kunnen we onze technologie uitbreiden naar meer eiwitten die cruciaal zijn voor farmaceutische en diagnostische toepassingen.”

Wouter Keij, directeur Innovatiefonds Noord-Holland: “Incircular ontwikkelt een unieke gepatenteerde technologie voor het stabiliseren van eiwitten. Eiwitstabilisatie zal de ontwikkeling en ontdekking van nieuwe geneesmiddelen en diagnostica mogelijk maken. Uiteindelijk zullen consumenten hierdoor profiteren van een betere gezondheid en hogere kwaliteit van leven.”

OVER INCIRCULAR

Incircular ontwerpt en stabiliseert eiwitten met behulp van INCYPRO, een innovatieve en gepatenteerde technologie die op unieke wijze structurele en moleculaire biologie combineert, evenals chemie en biochemie. INCYPRO is ontwikkeld in de laboratoria van Prof. Grossmann aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Om de technologie te valoriseren, sloeg een team van wetenschappelijke uitvinders en ervaren business developers de handen ineen om als VU spin-off incircular te creëren. Incircular biedt individuele oplossingen voor klanten in de farmacie en diagnostiek waarvan de toepassingen last hebben van de instabiliteit van hun eiwitten. www.incircular.com

Saskia Neubacher, medeoprichter en CEO incircular, tel: +31 20 59 88341
Wouter Keij, directeur Innovatiefonds Noord-Holland, tel: +31 20 24 60000