Persbericht Innovatiefonds Noord-Holland over financiering Lalaland B.V.

Amsterdam, 27 januari 2021

Geld van Innovatiefonds NH voor de ontwikkeling van virtuele fotomodellen

Lalaland B.V., een startup gevestigd in Amsterdam, heeft een converteerbare lening van €200.000 ontvangen van het Innovatiefonds Noord-Holland als onderdeel van een totale investering van €625.000. Met deze financiering ontwikkelt het bedrijf een technologie om levensechte virtuele fotomodellen voor modewebshops te creëren.

De technologie van Lalaland maakt het mogelijk om door middel van Artificial Intelligence de tijdrovende en dure fotografie van modellen te vervangen door digitale (niet bestaande) fotomodellen voor de webshops van de kledingindustrie. De AI-modellen kunnen variëren in leeftijd, maat en etniciteit, en zorgen dat online shoppers kledingstukken in verschillende maten, op verschillende lichamen en op verschillende huidskleuren kunnen bekijken.

Michael Musandu, CEO en founder van Lalaland B.V.: “De financiering van het Innovatiefonds Noord-Holland maakt het mogelijk om onze technologie verder te ontwikkelen. De eerste stappen die genomen zullen worden is de afronding van de prototype modellen en het opstarten van proof-of-concepts met partners. Dit stelt ons in staat om met gevalideerde resultaten de internationale markt te betreden.”

Wouter Keij, directeur Innovatiefonds Noord-Holland: “De technologie van Lalaland zet in op diversiteit en inclusiviteit waarmee klanten beter geïnformeerde aankoopbeslissingen kunnen nemen. Dit vergroot niet alleen de conversie voor webshops, maar verkleint tegelijkertijd de kans op miskopen en daarmee de retouren die kledingmerken hoofdpijn bezorgen. Daarnaast geloven wij dat deze innovatie wat corona betreft momentum creëert.”

“De wereldwijde corona pandemie heeft het consumentengedrag sterk veranderd en een aantal digitale trends versneld”, zegt Harold Smeeman, CCO en co-founder bij Lalaland B.V. Smeeman: “Lalaland speelt in op die veranderde behoeften van mensen die vanuit huis online hun aankopen verrichten. Lalaland is in staat om ook tijdens de pandemie door te ontwikkelen en te reageren op het ‘nieuwe normaal’, waarbij wij ons zullen blijven concentreren op oplossingen die tegemoetkomen aan de digitale behoeften van kledingmerken, online retailers en consumenten.”

Het Innovatiefonds Noord-Holland is een initiatief van de Provincie Noord-Holland, de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam, Amsterdam UMC en Sanquin, met steun door de Europese Unie via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Het Fonds ondersteunt ondernemers in de Provincie Noord-Holland met financiering van innovatie in de fase van Proof-of-Concept. Het Fonds verstrekt converteerbare leningen. De looptijd van het eerste fondsdeel is 2018-2023. innovatiefondsnoordholland.nl

OVER LALALAND

Lalaland B.V. is een startup gevestigd in Amsterdam (Noord-Holland) die werkt aan de ontwikkeling van virtuele fotomodellen om het tijdrovende en dure fotografie productieproces voor de modeen kledingindustrie te verbeteren. Lalaland is deze enige wereldwijd die full-body modellen kan creëren en zet in op diversiteit en inclusiviteit om klanten tijdens het online shoppen meer persoonlijke ervaringen te bieden. Uit eerste pilots blijkt dat er hogere conversies behaald kunnen worden en het aantal retourzendingen voor mode- en kledingbedrijven kunnen afnemen. Lalaland’s modellen zijn niet alleen voor de kledingindustrie te implementeren, maar kunnen ook worden toegepast op webshops voor o.a. de eyewear en cosmetic markt

Voor meer informatie: Michael Musandu, CEO Lalaland B.V., e-mail: michael@lalaland.ai