Persbericht Innovatiefonds Noord-Holland over financiering Soci.Bike

Amsterdam, 21 maart. 2019

Geld Innovatiefonds NH voor nieuwe elekrische bakfiets met maatschappelijke impact.

Soci.Bike, een onderneming die gevestigd is in Enkhuizen, heeft een converteerbare lening van €120.000 ontvangen van het Innovatiefonds Noord-Holland voor het project: CargoBike. Soci.Bike gaat het geld gebruiken om een nieuwe elektrische bakfiets met maatschappelijke impact te ontwikkelen. De CargoBike zal worden gemaakt door mensen die een (nieuwe) kans op dearbeidsmarkt krijgen.

Peter Schouten, directeur en medeoprichter van Soci.Bike: “Door deze impuls van het innovatiefonds en onze opgedane ervaringen met de Soci.Bike personenfiets zijn we in de gelegenheid om een nieuwe elektrisch ondersteunde cargo bakfiets te ontwikkelen die voor velerlei toepassingen een oplossing kan bieden. De fietsen zullen geproduceerd worden door mensen die op de arbeidsmarkt een steuntje in de rug kunnen gebruiken en daarmee geven we verdere invulling aan onze missie.”

Wouter Keij, directeur Innovatiefonds Noord-Holland: “De CargoBike past in ons streven naar meer duurzaam binnen stedelijke vervoer. Dat de bike gemaakt gaat worden door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt maakt de oplossing nog duurzamer. Onze financiering leidt hopelijk tot een versnelling in de realisatie van de plannen van Soci.Bike.”

Het Innovatiefonds Noord-Holland is een initiatief van de Provincie Noord-Holland, de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam, Amsterdam UMC en Sanquin, met steun door de Europese Unie via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Het Fonds ondersteunt ondernemers in de Provincie Noord-Holland met financiering van innovatie in de fase van Proof-of-Concept. Het Fonds verstrekt converteerbare leningen. De looptijd van het eerste fondsdeel is 2018-2023.
www.innovatiefondsnoordholland.nl

OVER SOCI.BIKE
Soci.Bike is als Social Enterprise een bedrijf met een missie: maatschappelijke meerwaarde creëren door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt tóch aan een betaalde baan te helpen. Bij soci.bike worden medewerkers opgeleid op het gebied van fietstechniek, ze doen werkervaring op en werken met de nieuwste technieken op het gebied van e-bike technologie. Dat samen vormt een goede basis voor een betaalde baan bij soci.bike of extern.
www.socibike.nl