Persbericht Innovatiefonds Noord-Holland over financiering Tradesnest B.V.

Amsterdam, 9 mei 2022

Tradesnest B.V., een startup uit Amsterdam, heeft een converteerbare lening ontvangen van het Innovatiefonds Noord-Holland voor de ontwikkeling van haar platform voor producenten, distributeurs en retailers binnen de consumentenelektronica markt. Het project van Tradesnest wordt gefinancierd met co-financiering vanuit de Rabobank en Atomico Angel investeerder Joyce Mackenzie Liu. Met de financiering kan Tradesnest hun Proof-of-Concept technologie testen en valideren met innovatieve merken, distributeurs & retailers binnen de consumentenelektronica markt, om zo een vertrouwde opschaling binnen nieuwe markten mogelijk te maken.

Door gebruik te maken van het platform krijgen merken de kans om internationaal te groeien en hun omzet te vergroten, zonder dat zij hiervoor een enorme investering van tijd en geld nodig hebben. Merken en producenten van consumentenelektronica kunnen via een uitgebreid persoonlijk dashboard eenvoudig zoeken naar distributeurs over de hele wereld. Hierbij krijgen zij toegang tot gedetailleerde informatie over mogelijke partners en worden zij geholpen bij het vinden van de beste en meest duurzame samenwerking. Daarmee neemt Tradesnest het grootste struikelblok weg voor merken die nieuwe markten willen betreden en snel willen opschalen. Zij hoeven geen budget meer vrij te maken voor extra personeel of talloze dure tradeshows af te struinen in hun zoektocht naar betrouwbare partners, maar krijgen direct toegang tot een netwerk van distributeurs en retailers wereldwijd.

Tradesnest werd in 2020 opgericht door de Nederlandse founder en CEO Nancy Shenouda en de Canadese founder en CTO Pierre Ouellette. In 2020 heeft Tradesnest deelgenomen aan het ACE incubator programma. Met het project kan Tradesnest hun platform valideren en wordt de eerste opschaling mogelijk gemaakt.

Nancy Shenouda, mede-oprichter van Tradesnest: “Gedurende mijn carrière heb ik voor verschillende internationale merken gewerkt, groot en klein. Bij de kleinere merken ervaarde ik hoe moeilijk, tijdrovend en duur het is om bij de juiste partners onder de aandacht te komen. Zij hebben vaak niet de connecties of het budget en de tijd om tientallen beurzen per jaar af te struinen, op zoek naar die ene partner die kan helpen bij het schalen van hun product en het betreden van nieuwe markten. Dit remt enorm in de groei. Andersom is het ook lastig, want hoe weet je als distributeur of je te maken hebt met een kwalitatief product en een betrouwbare producent? Op ons platform faciliteren we beide en brengen we ze met elkaar in contact.”.

Wouter Keij, directeur Innovatiefonds Noord-Holland: “De oplossing van Tradesnest kan grote barrières wegnemen voor nieuwe innovaties. Via het platform van Tradesnest wordt groei van beginnende bedrijven en innovaties niet geremd, maar juist aangewakkerd.”

Het Innovatiefonds Noord-Holland is een initiatief van de Provincie Noord-Holland, de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam, Amsterdam UMC en Sanquin, met steun door de Europese Unie via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. In reactie op de Coronapandemie hebben de EU-regeringsleiders besloten tot het instellen van een herstelprogramma “EU Next Generation”. Onderdeel hiervan is het programma REACT EU, waarmee de EU een groen, digitaal en veerkrachtig herstel van de regionale economie stimuleert. Ook uit het REACT EU fonds heeft het Innovatiefonds middelen ontvangen.

Het Fonds ondersteunt ondernemers in de Provincie Noord-Holland met financiering van innovatie in de fase van Proof-of-Concept. Het Fonds verstrekt converteerbare leningen. De looptijd van het eerste fondsdeel is 2018-2023. www.innovatiefondsnoordholland.nl

OVER TRADESNEST

Tradesnest is het nummer 1 wereldwijde platform dat merken van consumentenelektronica, distributeurs en nationale retailers samenbrengt. Tradesnest helpt bedrijven internationaal uit te breiden door ze in contact te brengen met de juiste zakenpartners in hun doelmarkt. Tradesnest werd in 2020 opgericht door de Nederlandse founder en CEO Nancy Shenouda en de Canadese founder en CTO Pierre Ouellette. De Amsterdamse start-up werd onlangs genomineerd voor de Nederlandse Blue Tulip Awards in de categorie ‘Innovations’ voor het digitaliseren van de trade show industrie. Voor meer informatie: www.tradesnest.com

Nancy Shenouda, CEO Tradesnest, tel: +31 20 215 78 10