Innovatiefonds

Overzicht nieuws

28-08-2019

Persbericht Innovatiefonds Noord-Holland over financiering van Airchip B.V.

Amsterdam, 16 juli 2019

Geld van Innovatiefonds NH voor een nieuwe fintech oplossing gericht op de festival- en evenementen industrie.

Airchip B.V., een startup gevestigd in Amsterdam, heeft een converteerbare lening van €296.000 ontvangen van het Innovatiefonds Noord-Holland. Met deze financiering ontwikkelt het bedrijf een mobiel betaal- en ticketing platform waarmee gebruikers met meer plezier en vooral zonder onnodig wachten van hun favoriete festival kunnen genieten.

Airchip vervangt de plastic munt door een digitaal alternatief. Een belangrijke voorwaarde hierin, is dat het systeem volledig redundant van internet storingen moet kunnen opereren. Hiertoe zet Airchip een innovatieve combinatie van communicatieprotocollen in. De voorwaarde is dat de bezoekers in geen geval geremd worden in hun vrijetijdsbesteding en organisatoren niet het risico lopen op verloren omzet bij een pin- of 4G storing.

Daniel van Drunen, CEO en medeoprichter van Airchip: “Door de financiering van het Innovatiefonds Noord-Holland doorbreken wij een ingewikkelde uitdaging. Het financieren van een fintech product in een vroeg stadium van ontwikkeling is moeilijk omdat aan hoge stabiliteitseisen moet worden voldaan voordat je de markt op gaat. De investering die hiervoor nodig is, blijkt hoger dan het gemiddelde seed-funding ticket, maar door het sterk innoverende karakter van het INH, kunnen wij op basis van gedegen onderzoek toch een bedrag ophalen wat ons door 15 maanden van de eerste ontwikkeling zal brengen.”

Wouter Keij, directeur Innovatiefonds Noord-Holland: “De festival industrie is groeiende. De introductie van moderne fintech technologie in deze markt is een logische stap. De oplossingen van Airchip zijn aantrekkelijk voor de festivalganger en de festivalorganisatoren. Airchip werkt samen met marktpartijen die het mogelijk maken om de oplossingen van Airchip op festivals te testen, voordat zal worden opgeschaald naar grotere groepen gebruikers.”

Het Innovatiefonds Noord-Holland is een initiatief van de Provincie Noord-Holland, de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam, Amsterdam UMC en Sanquin, met steun door de Europese Unie via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Het Fonds ondersteunt ondernemers in de Provincie Noord-Holland met financiering van innovatie in de fase van Proof-ofConcept. Het Fonds verstrekt converteerbare leningen. De looptijd van het eerste fondsdeel is 2018- 2023. www.innovatiefondsnoordholland.nl

OVER AIRCHIP

Airchip is geboren uit een frustratie rondom onnodig wachten en inefficiëntie in het doorsnee festival proces. Eén van de oprichters heeft 10 jaar ervaring opgedaan in de festivalsector en heeft dus alle bottlenecks wel eens langs zien komen. Het vervangen van fysieke toonbanken voor virtuele zal dan ook een verademing zijn voor bezoekers. Een belangrijke functie, waar vermoedelijk veel festivalgangers enthousiast van worden, is het maken van een pre-order. Je kunt straks met je telefoon je biertjes vanaf de dansvloer vooruit bestellen, zodat je wanneer je bij de bar aankomt direct je traytje kunt oppikken, zonder te wachten. Al deze functionaliteit moet niet alleen trefzeker zijn, maar ook veilig. Er is jaren onderzoek gedaan, geïnspireerd op de decentrale netwerken als bitcoin, om tot een theoretisch fundament te komen. Dit protocol mag door geen enkele internetstoring omver worden geworpen en de cryptografie is ontworpen met de hoogste veiligheidsstandaarden. www.airchip.co

Daniel van Drunen, oprichter Airchip, daniel@airchip.co, tel: 0624090287