Persbericht Innovatiefonds Noord-Holland over financiering van WordProof International Holding B.V.

Amsterdam, 2 juni 2020

Geld van Innovatiefonds NH voor veilig internet

WordProof International Holding B.V., een startup gevestigd in Amsterdam, heeft een converteerbare lening van €275.000 ontvangen van het Innovatiefonds Noord-Holland. Met deze financiering ontwikkelt het bedrijf een technologie om data op het internet beter te beschermen.

In toenemende mate wordt op het internet fake content gepubliceerd. De herkomst is onduidelijk en de data kan onjuist zijn. Er bestaat geen bewezen technologie om data op het internet te beveiligen en fraude te detecteren. WordProof lost dit op door gebruik te maken van blockchain technologie in combinatie met timestamps.

Sebastiaan van der Lans, oprichter en CEO van WordProof International Holding B.V.: “De financiering van het Innovatiefonds Noord-Holland stelt WordProof in staat om het beoogde timestamp ecosysteem op de blockchain verder te ontwikkelen. Onder andere wordt er gewerkt aan technieken om zoekmachines te ondersteunen in het herkennen van echte en niet gemanipuleerde inhoud. Doel van het timestamp ecosysteem is om zoekmachines en sociale media te faciliteren met timestamps, waaraan vervolgens waarde kan worden toegekend. Op deze wijze bouwt WordProof aan een nieuwe laag van vertrouwen op het internet. Op dit moment is er al een zeer gebruiksvriendelijke WordPress plugin om content te timestampen en daarmee eigendom van website inhoud te claimen en betrouwbaarheid te tonen. WordPress wordt gebruikt op 36% van alle websites op het internet.”

Wouter Keij, directeur Innovatiefonds Noord-Holland: “Fraude, fake nieuws en andere uitingen op internet waarvan de herkomst niet duidelijk is, is een toenemende zorg voor velen. De technologie van WordProof kan een oplossing zijn voor deze problematiek. De oplossing is technisch bewezen en nu is het zaak om de technologie ook in de praktijk te bewijzen. De oplossing is universeel en zou dus snel wereldwijd moeten kunnen worden uitgerold”

Het Innovatiefonds Noord-Holland is een initiatief van de Provincie Noord-Holland, de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam, Amsterdam UMC en Sanquin, met steun door de Europese Unie via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Het Fonds ondersteunt ondernemers in de Provincie Noord-Holland met financiering van innovatie in de fase van Proof-of- Concept. Het Fonds verstrekt converteerbare leningen. De looptijd van het eerste fondsdeel is 2018- 2023. www.innovatiefondsnoordholland.nl

OVER WORDPROOF

WordProof is een start-up in Noord-Holland die bezig is met de bouw van een timestamp ecosysteem op blockchain. Op deze wijze bouwt WordProof aan een nieuwe laag van vertrouwen op het internet. Hernieuwd vertrouwen op het internet is hard nodig. Zeker in tijden van crisis zoals nu met Corona moeten mensen erop aan kunnen dat wat ze lezen echt is. Uit onderzoek blijkt echter dat 85 procent van de Europeanen eens of vaker met fake-nieuws in aanraking is geweest. Terwijl overheden en social media platforms worstelen met het gevecht tegen fake-nieuws, consumenten-bescherming en fraude op het internet, bouwt WordProof aan een open-source laag van vertrouwen over het internet om al deze uitdagingen aan te gaan.Timestampen van inhoud zal de toekomst van het internet bepalen, en de baanbrekende innovaties daartoe ontwikkelen zich in Nederland met steun van het Innovatiefonds Noord-Holland. Eerder kreeg WordProof al een financiele injectie van de Amerikaanse blockchain gigant Block.one.

Sebastiaan van der Lans, oprichter en CEO WordProof, tel: 0642657349
Wouter Keij, directeur Innovatiefonds Noord-Holland, tel: 0202460000